dimarts, 8 de febrer del 2011

80 km/h


Finalment el conseller Puig ha pres el comandament de les politiques ambientals del Govern de CiU i ha marcat la fi de la limitació de velocitat en els accessos de Barcelona a 80 km/h. Ha fet grans esforços per argumentar i justificar que ha acabat amb la limitació, que era una promesa electoral, però sense eliminar-la del tot i segurament complicant més la vida a la ciutadania. I tot això mentre el conseller Recoder, també de CiU, ha reconegut de forma pública que la mesura impulsada per l’anterior Govern és eficaç i que la velocitat incideix en el nivell de contaminació.

El nou pla consisteix a mantenir un terç de les vies amb la limitació de 80 km/h, mentre que a la resta s’establirà i s’estendrà la velocitat variable, també impulsada per l’anterior govern, però sense limitar-la per d’alt als famosos 80 km/h. I es continuarà multant als conductors que excedeixin els límits marcats, nous o vells, perquè sembla que ara aquestes multes ja no tindran una funció recaptatòria com les del tripartit, ara seran multes justes.

Un anticicló, però, ha capgirat els plans del Govern. Desprès de treure les senyals que limitaven la velocitat a 80 km/h es fa públic que es mantindrà aquest límit mentre ens trobem en una situació atmosfèrica d’anticicló, que d’altra banda no és un estat inusual a Catalunya. Tot plegat un despropòsit que demostra la improvisació constant i il·lustra el que passa quan s’actua amb l’estómac i no amb el cap. El conseller Puig deu ser dels pocs al mon que no creuen que a major velocitat més accidents de trànsit i més contaminació.

La primera conclusió que es pot extreure de tota aquesta experiència és que aquest Govern no escolta. De res ha servit el parer de la comunitat científica, dels experts en salut pública, dels experts en mobilitat i de l’associació de víctimes d’accidents de trànsit en favor de la limitació establerta. Calia demostrar ma dura amb les mesures impulsades per l’anterior govern, i per ICV en concret, al preu que fos, i ara ja tenim el resultat: un embolic que no té ni cap ni peus.

Qualsevol observador extern podria arribar fàcilment a la conclusió, amb dades a la ma, que si els nivells de contaminació continuen estant per sobre dels permesos per la normativa europea en matèria de contaminació, tot i la reducció que ha provocat la limitació dels 80 km/h, el que caldria és ampliar les zones de limitació i complementar-la amb una política més decidida encara en favor del transport públic per reduir el parc automobilístic en circulació. Doncs no. Mentre que els experts estan aconsellant delimitar zones de la ciutat de Barcelona on no tindrien entrada els vehicles més contaminants, el que fa el Govern de la Generalitat, el missatge que transmet, és que el cotxe ha de continuar manant i continua sent prioritari malgrat la seva incidència negativa en la salut de les persones.

Caldria aconsellar al president Artur Mas i al conseller Felip Puig que no facin política des del dogmatisme, que escoltin la comunitat científica i apliquin rigor, sentit comú i responsabilitat a l’hora de governar i que aparquin el populisme.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada